loading...
ترنم عشق
محبوبه مختاری بازدید : 12 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

خاطره پنجم(درب بانک ملی):

     در دومین سال خدمتم(سال75 در یک مدرسه راهنمایی روستایی ، مشغول تدریس درس علوم تجربی پایه دوم ، قسمت گردش خون بودم . در قسمتی از بحث به دانش آموزان گفتم : « دریچه لانه کبوتری در سیاهرگ پا مانند شیر یکطرفه عمل   می کند و مانع از برگشتن خون به سمت پایین ( به سمت انگشتان پا می شود و خداوند آن را برای غلبه بر نیروی جاذبه تعبیه کرده است » سخن که به اینجا رسید ،


یکی از دانش آموزان پرسید :« آقا اجازه ! پس چگونه غذا و اکسیژن از طریق خون به قسمت های پایین پا می رسد ؟!» من که در آن لحظه عملکرد سرخرگ در این زمینه را فراموش کرده بودم ، کمی مکث کردم . به دانش آموزان گفتم :« عجب سوال خوبی ! کسی جواب آن را می داند ؟ اگر کسی جواب دهد به او جایزه خوبی می دهم .» در ضمن این سخنان دنبال جوابی برای سوال می گشتم کسی جوابی نداد . مانده بودم چه کنم ؟! ناگهان چیزی در ذهنم آمد . گفتم :« دانش آموزان عزیز ! کسی تا حالا بانک ملی شهر جدید رفته و هنگام ورود و خروج به نحوه باز و بسته شده درب آن توجه کرده است ؟! » یکی از دانش آموزان گفت :« بله آقا ! هنگام ورود در به سمت داخل باز می شود و هنگام خروج به سمت بیرون باز می شود» گفتم : « احسنت ! دریچه لانه کبوتری هم همین کار را می کند . هنگام برگشتن خون co2 دار به سمت قلب به سمت بالا باز می شود و هنگام رفتن خون  o2 دار به سمت پا به طرف پایین باز می شود » یکی از دانش آموزان احساساتی شد و گفت :« به به ! چه مثال جالب و به موقعی ! آقا شما خیلی خوب به ما درس می دهید »

    گر چه جواب من دانش آموزان را قانع کرد و موقتا بخاطر این جواب نفس راحتی کشیدم ، اما بخاطر این جواب آبکی  وجدان درد گرفتم . بعد از زنگ خوردن و خروج از کلاس ، ناگهان به یاد عملکرد سرخرگ در این زمینه افتادم ، سریعا به کلاس باز گشتم و با کمی عصبانیت به بچه ها گفتم : « بچه ها ! به همه شما یک نمره منفی می دهم تا دفعه دیگر سر کلاس حواستان جمع باشد و هر چه گفتند سریع قبول نکنید و روی آن کمی فکر کنید. »  یکی از بچه ها گفت :« چرا آقا!؟ مگه ما چی کار کردیم ؟!!!» گفتم :« دانش آموزان عزیزم بچه های گل من ! مگر من نگفتم دریچه لانه کبوتری یکطرفه عمل می کند ؟ مگر قبلا نگفته ام ، سرخرگ خون o2 دار را به تمام اندام ها می برد ؟ درب بانک ملی یعنی چه ؟! به به چه مثال خوبی یعنی چه ؟! من می خواستم ببینم حواس شما چقدر جمع هست ؛ می خواستم شما را امتحان کنم . » صحبت که به اینجا رسید ، بچه های معصوم گفتند : « آقا ببخشید . این دفعه نمره منفی ندهید ، دفعه دیگه قول می دهیم حواسمان را جمع کنیم » من هم گفتم :« باشه این مرتبه را می بخشم» در حالیکه بر لبانم خنده و در دلم غصه بود به سمت دفتر مدرسه رفتم .

 « خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است                          کارم از گریه گذشته است بدان می خندم »

با خودم گفتم : خدایا جرات (نمی دانم گفتن یا ( فراموش کرده ام را در چنین مواقعی به من عنایت کن .       

محبوبه مختاری بازدید : 7 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

خاطره چهارم  (  AB    ) :

     به دانش آموزان موضوع انشا دادم « معلم خود را  طوری توصیف کنید که هر کس نوشته شما را بخواند و آن معلم را ببیند او را بشناسد » ولی اسمش را در انشا نبرید .


دانش آموزی چنین نوشته بود : « ما یک معلم داریم اسمش آقای امینی است . او قد کوتاهی دارد . عینکی است . معلم علوم است . خوش اخلاق است . پس نتیجه می گیریم که روی تسمه اش نوشته است  AB » نگاهی به سگک تسمه ام کردم دیدم نوشته است AB . در دلم لبخندی زدم و گفتم ببین دانش آموزان چقدر ریز بین و حساس هستند و سر تا پای معلم را ورانداز می کنند . از آن به بعد در پوشش خود بسیار دقت می کردم تا الگویی منفی نباشم .

محبوبه مختاری بازدید : 6 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

از مشارکت‌ سیاسی‌ اجتماعی زنان‌ معاصر ایران‌ و از حضور آنان‌ در دفاع‌ از کشور، زیاده‌ سخن‌ گفته‌ می‌شود اما کمتر،مصداقی‌ از آن‌ ارائه‌ می‌شود.  

حوادث‌ پس‌ از پیروزی‌انقلاب‌ اسلامی‌ و به‌ ویژه‌ دفاع‌ مقدس‌ نیز از این‌ قاعده‌ مستثنی‌ نیست.آیا سخن‌ از مشارکت‌ زنان‌ بسیجی‌ ،یک‌ تعارف‌ سیاسی‌ است؟اگر تعارف‌ نیست‌ مصداق‌های‌ آن‌ چیست؟ مقاله‌ حاضر می‌کوشد گوشه‌ ای‌ از فعالیت‌های‌ همه‌ جانبه‌ زنان‌ بسیجی‌ را در دفاع‌ مقدس‌ به‌ مثابه‌ یکی‌ از مهم‌ ترین‌ وقایع‌ این‌ مرز و بوم، به‌ تصویر بکشد

 

 

در متون‌ تاریخی، اغلب‌ از نقش‌ حرمسرایی‌ زنان‌ درباری‌ و از تأ ثیر زنان‌ غرب‌ و شرق‌ زده‌ یا به‌ اصطلاح‌ روشنفکر بر تحولات‌ اجتماعی‌ سخن‌ به‌ میان‌ آمده، ولی‌ زنانی‌ که‌ در حادثه‌ گریبایدف‌ ، جنبش‌ تنباکو ،نهضت‌ مشروطه‌ ، کشف‌ حجاب‌ ، قیام‌ 30 تیر 1331 و ... مشارکت‌ داشته‌ اند ،توده‌ زنان‌ مسلمانی‌ بوده‌ اند که‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ مراجع‌ تقلید و به‌ منظور انجام‌ تکلیف‌ شرعی‌ و الهی‌ پا به‌ میدان‌ مبارزه‌ گذاشتند. از دهه‌ 1340 تا پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ،این‌ زنان‌ حضور گسترده‌ تر و مستمرتری‌ از خود نشان‌ دادند ، علت‌ آن‌ ، اولا : خودباوری‌ بیشتری‌ بوده‌ که‌ امام‌ خمینی‌ )ره( در زنان‌ پدید آورد.ثانیا: لبیک‌ آنان‌ به‌ دعوت‌ امام‌ برای‌ حضور سیاسی‌ اجتماعی‌ بوده‌ است.

پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی، زنان‌ هنوز نیاسوده‌ و خستگی‌ یک‌ مبارزه‌ طولانی‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ را از تن‌ بیرون‌ نکرده‌ بودند که‌ بار دیگر بر خود تکلیف‌ دیدند برای‌ دفاع‌ از انقلاب، به‌ ایفای‌ نقش‌های‌ تازه‌تر و مؤ‌ثرتر در عرصه‌های‌ جدیدتر بپردازند، از این‌ رو، شرکت‌ در بحران‌هایی‌ که‌ در گوشه‌ و کنار کشور،بویژه‌ در کردستان‌ و بر پا شد، را جزء وظیفه‌ خود دانستند، ولی‌ آنچه‌ بعد از حدود 1/ 5 سال‌ پس‌ از پیروزی، زنان‌ را به‌ کمک‌ و مساعدت‌ بیشتر طلبید، دفاع‌ مقدس‌ است‌ که‌ هشت‌ سال‌ نظاره‌گر رشادت‌های‌ زنان‌ و مردان‌ این‌ مرز و بوم‌ بود،بنابراین،و به‌ علت‌ گستردگی‌ فداکاری‌ زنان‌ در عرصه‌ دفاع‌ مقدس، احصأ همه‌ آن‌ ایثارگری‌ها ممکن‌ نیست، و در هر نوشته‌ای‌ و در این‌ نوشته‌ تنها می‌توان‌ به‌ بخش‌ کوچکی‌ از آن‌ اشاره‌ کرد:

تعداد صفحات : 13

درباره ما
Profile Pic
شهید مطهری : در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی كه در زندگی ایجاد بدبختی و ناتوانی می كنند ، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست . با سلام خدمت شما کاربر عزیز و خیلی خوشحالم که در مشاهده ی وبلاگ بنده هستید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 38
  • بازدید کلی : 1,217
  • کدهای اختصاصی
    آب و هوا

    وضعیت آب و هوا

    ذیکشنری

    دیکشنری

    جسجوگر گوگل



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    تقویم

    تقویم شمسی

    اوقات شرعی

    اوقات شرعی

    چاپ این صفحه

    پیج رنک

    موزیک